استفاده از هیدرومتر (رطوبت سنج باتری)

استفاده از هیدرومتر (رطوبت سنج باتری)

باتری اسیدی شارژ خود را تنها از طریق خواندن ولتاژ نشان نمی دهد. از آنجا که ولتاژ باتری بسته به شارژ یا میزان جریان جاری متغیر است، اندازه گیری ها با یک ولت متر، به جز شرایط بسیار خاص، اطلاعات بسیار دقیقی ارائه نمی دهد. در بیشتر موارد، اندازه گیری وزن مخصوص آب باتری و مخلوط اسید سولفوریک (الکترولیت) بهترین روش برای تعیین وضعیت شارژ و شرایط سلولی باتری است.

 

رطوبت سنج باتری

 

در حالی که راه های زیادی برای تعیین مقدار اسید سولفوریک در آب وجود دارد، ساده ترین و ارزان ترین روش استفاده از هیدرومتر است. یک هیدرومتر غلظت اسید سولفوریک را مستقیما اندازه گیری نمی کند، اما با به دست آوردن وزن مخصوص الکترولیت، که چگالی آن در مقایسه با آب خالص سنجیده می شود، به این پرسش پاسخ می دهد. اندازه گیری چگالی یک نشانه دقیق از غلظت اسید را نشان می دهد، اما چگالی محلول اسید / آب می تواند تحت تاثیر عوامل دیگر متفاوت باشد. اندازه گیری چگالی تحت تأثیر دما قرار می گیرد و اکثر مقیاس ها برای خواندن فقط در یک دمای 77 درجه فارنهایت برای عملکرد طبیعی کالیبره می شوند. برای مثال: در دمای 125 درجه فارنهایت  الکترولیتی (حداکثر دما برای عمل باتری) یک هیدرومتر 16 درجه پایین را می خواند؛ و در 26 درجه فارنهایت، هیدرومتر 16 درجه بالاتر را نشان می دهد.

در اندازه گیری به کمک هیدرومتر نیز فرض می شود که تنها چگالی اسید سولفوریک خالص را در آب خالص اندازه می گیریم.هرچیز دیگری که در الکترولیت حل می شود، چگالی کلی را افزایش می دهد و موجب خواندن نادرست می شود.

رطوبت سنج باتری

 

اگر در باتری فقط با آب باقی مانده باشد، خواندن دقیق هیدرومتری را انتظار نداشته باشید مگر زمانی که باتری شارژ کرده باشید. الکترولیت شارژ را با آب مخلوط کنید. در غیر این صورت، چگالی آب خالص کم تر است و در بالای الکترولیت شناور خواهد بود و هیدرومتر شما فقط این قسمت را امتحان می کند.
خواندن هیدرومتر در حالی که شارژ در حال انجام است کم تر از حالت واقعی باتری شارژ شده است. تنها زمانی که باتری تقریبا به پایان شارژ 8 ساعته خود می رسد، هیدرومتر معیار خوبی از وضعیت باتری است. باتری هایی که بارها و بارها بیش از حد با آب پر شده اند، به علت از دست دادن اسید سولفوریک، از نظر الکترولیت رقیق می شوند. (در صورتی که هیچ سرریزی رخ ندهد و فقط در صورت استفاده معمول و  آب بخار خالص طبیعی باشد و محیط اسیدی شود). خواندن هیدرومتر الکترولیت رقیق شده به خوبی نشانگر وضعیت باتری نیست.
یک باتری قدیمی که نشانه های سرریز اسیدی را نشان می دهد (خوردگی سنگین، رسوب در محفظه لیفتراک) باید توسط یک متخصص باتری که می تواند میزان غلظت الکترولیت را تعیین کند و غلظت را به مقدار اصلی بازگرداند، نگهداری شود. هنگامی که این کار انجام می شود، استفاده از  دستگاه هیدرومتری راهنمای قابل اعتماد برای بازگشت  به وضعیت شارژ و سلامت کلی باتری خواهد بود.

رطوبت سنج باتری

انتخاب و استفاده

انواع مختلفی از هیدرومترهای باتری اسیدی در دسترس هستند و حتی مدل هایی که برای استفاده با باتری های اتوماتیک طراحی شده اند برای باتری های صنعتی نیز عمل خواهند کرد. بهتر است از یک هیدرومتری استفاده کنید که مقدار مشخصی را نشان می دهد. طیف وسیعی از مقادیر: 1.100 تا بیش از 1.300 (برای خواندن آسانتر، نقطه اعشار معمولا در مقیاس حذف می شود، به عنوان مثال: 1100 تا 1300)
اعداد نشان داده شده توسط هیدرومتر مقدار درجه خاص یا تراکم مایع در مقایسه با آب است که دارای وزن مخصوص نسبت به 1000 است. الکترولیت در یک باتری لیتیوم اسیدی در بالاترین غلظت اسید سولفوریک است که باتری کاملا شارژ شده است. شارژ کامل برای یک باتری صنعتی 1.275 است، اما بسیاری از باتری ها با یک الکترولیت قوی کار می کنند. اطلاعات مربوط به تولید کننده را در هر باتری بررسی کنید – این مقدار می تواند تا 1.300 یا بیشتر باشد. باتری اسیدی برای چند بار شارژ شدن  آماده شده است تا زمانی که مقدار شارژ آن را به 80٪ رسیده است، می توان از هیدرومتر استفاده کرد و عددی بین تقریبی 1.140 و 1.180 را نشان می دهد .  استفاده از  باتری زیر 1.120 توصیه نمی شود.
بهترین زمان برای استفاده از یک هیدرومتر برای تشخیص مشکل سلول (ها) در یک باتری ، زمان بروز مشکل است: دراین زمان،  عملکرد لفتراک  تغییرو  شروع به کاهش می کند. سلول های بد معمولا با خواندن اندازه گیری های وزن مخصوص که معمولا  کمتر از بقیه هستند ، قابل تشخیص هستند حتی اگر این سلول ها به طور کامل شارژ شده باشند.
یک باتری که کاملا شارژ شده باشد و  با الکترولیت به خوبی مخلوط  گردیده باشد ،  باید مقدار  هیدرومتری را در تمام سلول ها عددی با حداکثر اختلاف 25 رانشان دهد. اگر اختلاف بیش از این مقدار باشد از یک متخصص برای بررسی باتری کمک بخواهید.

رطوبت سنج باتری

راهنمایی برای استفاده مناسب از یک هیدورمتر

1. هنگام بررسی وضعیت شارژ، بیش از یک سلول را اندازه گیری کنید.
2. پس از تخلیه باتری، خواندن دقیق را انتظار نداشته باشید.
3. دمای باتری بر روی خواندن دقیق الکترولیت باید برابر با  دمای اتاق معمولی باشد.
4. هنگام استفاده از باتری، از محافظ چشم محافظت کنید.
5. باقی مانده الکترولیتی که در هیدرومتر باقیمانده است، باعث خوردگی می شود  و هیدرومتر را در یک مخزن مقاوم در برابر اسید نگهداری کنید.

 

اطلاعات تکميلي