سرمایش منبع آب عمیق

   سرمایش منبع آب عمیق ((DWCS یا سرمایش هوا خنک آب عمیق نوعی سرمایش هوا خنک برای فراوری و آسایش با استفاده از یک حجم بزرگ آب سرد به‌عنوان چاه حرارتی است. این سرمایش از آب 4 تا 10 درجه سانتی‌گرادی از اعماق دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها که از یک‌طرف مبدل حرارتی پمپ می‌شود، استفاده می‌کند. در طرف دیگر مبدل حرارتی، آب‌خنک تولید می‌شود.

مزایا

  1. سرمایش منبع آب عمیق بسیار کارآمد است که تنها 1/10 انرژی متوسط موردنیاز سیستم‌های سرمایش قدیمی را نیاز دارد. متعاقباً، هزینه‌های راه‌اندازی آن ارزان‌تر است.
  2. منبع انرژی کاملاً تجدید پذیر است و تداخلی برای سیکل‌های طبیعی ایجاد نمی‌کند. از هیچ‌گونه ماده مبرد از بین برنده ازون در این سیستم‌ها استفاده نمی‌شود.
  3. با توجه به نیازها و دمای آب، می‌توان از سرمایش و گرمایش کوپل استفاده کرد. برای مثال می‌توان گرما را ابتدا از آب گرفت ( آب را سرد کرد) و سپس همان آب را به واحد تبرید فرستاد تا برای کاربرد مورد نظر سردتر هم شود.

معایب

  1. منبع آب عمیق نیاز به مقدار زیادی محیط دارد. برای داشتن آب 3 تا 6 درجه سانتی‌گراد، عمق 50 تا 70 متری مورد نیاز است.
  2. راه‌اندازی این سیستم گران است. همچنین این سیستم نیاز به مقدار قابل‌توجهی مصالح برای ساخت دارد.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Sudick, Jennifer (Vol. 13, Issue 15 - Tuesday, January 15, 2008). "New seawater cooling plant in the works". Honolulu Star-Bulletin. Retrieved 2008-04-26.
  • حوزه کاربرد: تهویه مطبوع