سیستم ترکیبی خورشیدی

   سیستم ترکیبی خورشیدی، سرمایش و گرمایش مکان در کنار تأمین آب داغ را فراهم می‌کند. این سیستم معمولاً توسط یک منبع حرارتی غیر خورشیدی پشتیبانی می‌شود. سیستم‌های ترکیبی خورشیدی در اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند و می‌توانند تنها یا به‌عنوانجزئی از یک مجموعه کار کنند. به‌نوعی که در یک مجموعه بکار برده می‌شود، گرمایش خورشیدی مرکزی گفته می‌شود.

   با توجه به سایز این سیستم، گرمایش سالیانه می‌تواند بین 10 تا 60% باشد. این مقدار می‌تواند برای خانه‌های غیرفعال کم انرژی یا صفر انرژی که در آن‌ها از گرمایش حرارتی خورشیدی متمرکز استفاده می‌شود، تا 100% هم برسد. باقیمانده حرارت مورد نیاز توسط یک یا چند منبع پشتیبان تأمینمی‌شود. چنین منابعی نیز ممکن است از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنند (هنگامی‌که از پمپ زمین‌گرمایی استفاده می‌شود، این سیستم geosolar نامیده می‌شود و گاهی هم از باتری‌های قابل شارژ مجدد استفاده می‌شود.)

دسته‌بندی

   با توجه به کار IEA SHC، سیستم‌های ترکیبی خورشیدی را می‌توان از دو جنبه اصلی دسته‌بندی کرد؛ اولاً با توجه به دسته‌بندی ذخیره گرما (یا سرما) (به‌گونه‌ای که در آن آب اضافه‌شده و از تانک ذخیره گرفته می‌شود) و ثانیاً، با توجه به دسته‌بندی مدیریت گرما (یا سرمای) کمکی ( به‌گونه‌ای که در آن گرم‌کننده یا سردکننده‌های حرارتی غیر خورشیدی می‌توانند متحد با سیستم باشند.)

دسته‌بندی بر اساس ذخیره گرما و سرما

  1. Aبدون دستگاه کنترل ذخیره برای گرمایش و سرمایش
  2. B مدیریت گرمایش و سرمایش، مخازن چندگانه، لوله‌های ورودی و خروجی چندگانه، والوهای 3 یا 4 راه
  3. C مدیریت سرمایش و گرمایش با جابجایی طبیعی
  4. D مدیریت سرمایش و گرمایش با جابجایی طبیعی در دستگاه‌هایطبقه‌بندی داخلی
  5. B/D مدیریت سرمایش و گرمایش با جابجایی طبیعی در دستگاه‌هایطبقه‌بندی داخلی به همراه والوهای 3 یا 4 راه، لوله‌های ورودی، خروجی و مخازن چندگانه

دسته‌بندی بر اساس منبع کمکی مدیریت سرمایش و گرمایش

  1. Mگرمایش، تغذیه با کلکتورهای خورشیدی و گرم‌کن کمکی
  2. P گرمایش و سرمایش، تغذیه با کلکتورهای خورشیدی یا سردکننده و گرم‌کننده کمکی
  3. S گرمایش و سرمایش، تغذیه با گرم‌کن کمکی یا کلکتورهای خورشیدی و گرم‌کن کمکی به‌صورت سری متصل شده روی خط برگشت

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Solar Heating Systems for Houses – A Design Handbook for Solar Combisystems, James and James, ISBN 1-902916-46-8 (by the Task 26 team)
  • حوزه کاربرد: انرژی خورشیدی