چگالی هوا در صورتی که هواپیما با سرعتی کمتر از 250 مایل بر ساعت حرکت کند، ثابت می‌ماند. اما برای سرعت‌های بالاتر، مقداری از انرژی هواپیما صرف فشرده کردن مولکول‌های هوا و در نتیجه تغییر موضعی چگالی هوا می‌شود. این اثر تراکم‌پذیری، مقدار نیروی برآیند به هواپیما را تغییر می‌دهد. این اثر، با افزایش سرعت هواپیما بیشتر می‌شود

 

   سوخت‌های هواپیما شاخه خاصی از سوخت‌های مبتنی بر نفت هستند که برای تولید توان هواپیما استفاده می‌شوند. کیفیت این سوخت‌ها از سوخت‌های عادی استفاده شده در کاربردهای کم‌اهمیت تر مانند گرمایش بسیار بالاتر است و غالباً دارای افزودنی‌هایی هستند که از انجماد یا انفجار آن به دلیل دماهای بالا، جلوگیری شود.

 

 

 در دینامیک سیالات، دراگ (گاهی تحت عنوان مقاومت هوا، نوعی اصطکاکی، یا مقاومت سیال، نوع دیگری از اصطکاک یا اصطکاک سیال) نیرویی است که در جهت مخالف حرکت نسبی هر شی‌ء در سیال احاطه‌کننده، به آن وارد می‌شود. نیروی دراگ می‌تواند بین دولایه سیال (یا سطح) یا یک سیال و یک سطح جامد ایجاد شود. 

 نسبت تراکم یک موتور احتراق داخلی یا خارجی، مقداری است که معرف نسبت حجم محفظه احتراق در بزرگ‌ترین گنجایش به کوچک‌ترین گنجایش است. نسبت تراکم یک مشخصه اساسی در موتورهای احتراقی رایج است.

 

 

روشهای بهینه سازی مصرف سوخت خودرو عبارتند از:پرهیز از رانندگی پر تنش و استرس زا، تعویض به موقع دنده، رعایت فاصله استاندارد با وسیله جلو، پرهیز از درجا کار کردن خودرو و رعایت استاندارد سرعت مشخصه