فناوری و تکنولوژی های آینده ساز در صنعت ساختمان

ساخت و ساز یکی از با سابقه ترین صنایع بوده که همواره برای دستیابی به تکنولوژی و فناوری های مدرن تلاش کرده است. تکنولوژی های مدرن و نوآورانه ساخت و ساز پیشرفت های گسترده ای را در ایمنی، کارایی و بهبود بهره وری پروژه های عظیم ساختمانی فراهم آورده است. به عنوان مثال پیشرفت فناوری تاور کرین، ساخت و ساز را به سمت ساختمان های بلند مرتبه و آسمان خراش ها سوق داده است. پس از رونق طولانی مدت ساخت و ساز، صنعت ساختمان به دلیل همه گیری ویروس کووید-19 سال دشواری را تجربه کرد و می توان گفت از لحاظ پیشرفت تکنولوژی و نوآوری در این صنعت کمی با مشکل مواجه شده بود. با این حال این صنعت همیشه با تمرکز بیشتر بر نوآوری به دوره های دشوار پاسخ می دهد، بنابراین در سال آینده احتمالاً شاهد توسعه بیشتر فناوری هایی خواهیم بود که ساختار ساختمانی را تغییر شکل می دهند.

 

تکنولوژی های به روز صنعت ساختمان
تصویر شماره 1 خلاصه ای از تکنولوژی های به روز صنعت ساختمان

جدیدترین فناوری ها و تکنولوژی های صنعت ساختمان

  • بتن خود ترمیم شونده (Self-Healing Concrete)
  • انرژی جنبشی قدم ها (Kinetic Footfall)
  • پوشش تولید انرژی (Photovoltaic Glaze)
  • آجرهای هوشمند
  • واقعیت مجازی (VR)
استفاده از بتن خود ترمیم شونده (Self-Healing Concrete) بتن یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز به شمار می رود که باعث استحکام، مقاومت و عایق بودن می شود. با این حال یکی از رایج ترین مشکلات بتن، ترک خوردگی به دلیل مقاومت کششی نسبتاً کم است که دوام و امنیت ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد. بتن ترکیبی ساده از سیمان، آب و سنگدانه است. اما اضافه کردن مقادیر کم افزودنی ها نظیر نانوتیوب ها باعث بهبود عملکرد و خواص مکانیکی آن می شود. از این رو محققان نوعی بتن تولید کردند که در صورت ترک برداشتن به طور خود به خود ترمیم می شود که به آن بتن خود ترمیم شونده یا بیوبتن می گویند. در واقع نوعی از میکرو کپسول های آهکی هنگام ورود آب به درز ترک ها، حفره ایجاد شده را پر کرده و باعث انسجام بتن و سازه می شوند.
 
فناوری بتن خود ترمیم شونده
تصویر شماره 2 فناوری بتن خود ترمیم شونده
 
استفاده از انرژی جنبشی قدم ها (Kinetic Footfall)در دنیای امروز، فناوری به جزء جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. نمی توانید وارد فضای عمومی شوید و اشخاصی را نبینید که در حال استفاده از موبایل خود باشند. با دسترسی بیشتر به فناوری و با افزایش روز افزون جمعیت، مصرف انرژی همچنان در حال افزایش است. در نتیجه، منابع جایگزین انرژی به منظور جبران این تقاضای انرژی، مورد تحقیق و توسعه قرار گرفته اند.پیاده روی یکی از رایج ترین فعالیت های انسانی است که روزانه انجام می دهیم و می تواند انرژی زیادی تولید کند. تکنولوژی استفاده از انرژی جنبشی قدم ها می تواند باعث تولید انرژی شده و از آن به عنوان منبع تغذیه استفاده کرد. این تکنولوژی بیشتر در معابر شلوغ مانند مترو و ساختمان ها با رفت و آمد زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.
 
تکنولوژی استفاده از انرژی جنبشی قدم ها
تصویر شماره 3 تکنولوژی استفاده از انرژی جنبشی قدم ها
 
استفاده از پوشش تولید انرژی فتوولتائیک (Photovoltaic Glaze)شیشه فتوولتائیک (شیشه PV) فناوری ای است که امکان تبدیل نور به برق را فراهم می کند. این شیشه ها دارای سلول های فتوولتائیک نیمه هادی شفاف هستند که به سلول های خورشیدی نیز معروف اند و بین دو  لایه شیشه قرار می گیرند. شیشه فتوولتائیک کاملاً شفاف نبوده و مقداری از نور موجود از طریق آن عبور می کند. ساختمان هایی که از میزان قابل توجهی شیشه فتوولتائیک استفاده می کنند، می توانند مقداری از برق مورد نیاز خود را از طریق پنجره ها تولید کنند. برق PV تولید شده به دلیل داشتن منبع تجدید پذیر، برق سبز یا تمیز محسوب می شود. استفاده از این شیشه ها باعث صرفه جویی در هزینه های انرژی و کاهش ردپای کربن در تأسیسات می شود. همچنین با توسعه این فناوری و استفاده از مواد فتوولتائیک در نمای ساختمان می توان انرژی برق مورد نیاز هر ساختمان را از انرژی خورشید تابیده شده به نما تامین کرد.
استفاده از پوشش تولید انرژی فتوولتائیک در صنعت ساختمان
تصویر شماره 4 استفاده از پوشش تولید انرژی فتوولتائیک در صنعت ساختمان
 
استفاده از فناوری آجرهای هوشمندآجر یکی از مصالح اساسی مورد استفاده در ساخت و ساز است. افراد از دیرباز برای ساخت و ساز ابتدا از خشت و گل و در ادامه از آجر استفاده می کردند.با پیشرفت علم و توسعه صنعت ساختمان، توجه سازندگان به مصالح نوین که دارای وزن کم، کاهش اتلاف انرژی، کاهش هزینه ها و سهولت در اجرا باشند، جلب شد.یکی از این مصالح نوین آجرهای هوشمند هستند که ماده اصلی تشکیل دهنده آن ها بتن با مقاومت بالا می باشد. این آجرها ظاهری مشابه لگوهای بازی دارند که با تولیدشان، انقلابی در ساخت و ساز ایجاد شد و مزایای بسیار زیادی از جمله امکان کنترل حرارت، مقاومت کششی بالا، ذخیره منابع، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف انرژی را دارا هستند.
 
فناوری استفاده از آجرهای هوشمند در صنعت ساختمان
تصویر شماره 5 فناوری استفاده از آجرهای هوشمند در صنعت ساختمان
 
استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در صنعت ساختمانواقعیت مجازی در حوزه های عمران و معماری کاربرد های زیادی دارد و باعث کاهش پیچیدگی های پروژه و هزینه های ناشی از تغییرات پروژه می شود. در حقیقت VR همچون رویای زنده ای است که تنها با قرار دادن یک هدست بر چشمان خود وارد دنیای جدیدی می شوید. از دیگر کاربرد های این تکنولوژی می توان به تسهیل آموزش به خدمه انسانی، شبیه سازی محیط پیش از شروع فرایند ساخت و ساز و برقراری کنفرانس های مجازی از راه دور نام برد.
 
استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در صنعت ساختمان
تصویر شماره 6 استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در صنعت ساختمان
 
تکنولوژی و فناوری در صنعت ساختمان: نتیجه با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در همه زمینه ها به ویژه تکنولوژی و فناوری های صنعت ساختمان، پرداختن به این مسئله امری ضروری است. هر روز تکنولوژی و فناوری ‌های جدیدی ابداع می ‌شوند که به بهبود عملکرد صنعت ساختمان‌ سازی کمک می ‌کنند. این تکنولوژی‌ ها اهمیت بسیار زیادی در صنعت ساخت ‌و ساز دارند، چرا که با ورود آنها به این عرصه عملکرد این صنعت نیز پیشرفت روز افزون داشته است.

 

اطلاعات تکميلي

اطلاعات تکمیلی فازمتر و انواع آن