نشت یاب های آکوستیک آب

   لوله ی فلزی یا غیر فلزی که حامل جریان آب با فشار باشد در هنگامیکه مورد آسیب واقع شود و نشتی در آن ایجاد گردد آب با فشار از محل آسیب خارج می گردد.
بدون در نظر گرفتن کیفیت و عوامل موثر بر صدای نشتی، صدای ایجاد شده با تغییراتی به سطح زمین منتقل می شود و دستگاه نشت یاب با دریافت این سیگنال های بسیار ضعیف از طریق سنسور خود و تقویت و فیلترینگ آن محل بیشتر سطح صدا (محل دقیق نشتی) را مشخص می کنند.

● صدای نشتی از چهار نوع صدای مختلف ایجاد می شود که عبارتند از:

1. صدای فلوی آب (جریان آب)
2. صدای ضربه ایجاد شده
3. صدای مالش و اصطکاک
4. صدای نوسانی

این صداها با هم ترکیب شده و صدای نشتی را تشکیل می دهند.

دستگاه های نشت یاب آکوستیک ارائه شده توسط شرکت فرآیند ارقام پرداز با بهره گیری از سنسورهای Pick-up با حساسیت بسیار بالا صداهای ایجاد شده را به سیستم تقویت کننده می رساند، سیستم مرکزی با فیلترینگ مناسب نویزهای محیطی را حذف و پس از چندین مرحله تقویت سیگنال آن را جهت شنود در اختیار کاربر قرار می دهد.

همواره ماکزیمم شدت صدای نشتی دریافتی بر روی نقطه ی نشتی اتفاق می افتد و کاربر می تواند با تعیین بیشترین صدای نشتی موجود، محل دقیق نشتی را آشکار نماید.

عوامل متعددی در نوع صدای نشتی ایجاد شده موثر است و فشار آب داخل لوله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طور عمومی در نشت یابی آکوستیک فشار داخل لوله می بایست از 2 Bar بیشتر باشد، در مواقعی که فشار آب کمتر از این مقدار باشد صدا نشتی بسیار ضعیف بوده و کاربر می بایست از میله های Contact Bar جهت نزدیک شدن و دریافت بهتر صدا استفاده نماید.

اطلاعات تکميلي