فرآیند ساخت شیشه

صرف نظر از نوع محصول نهایی کارخانجات شیشه، فرآیند تولید انواع شیشه شامل مراحل اصلی زیر می باشد:

  •         آماده‎سازی مواد اولیه

آماده‎سازی مواد اولیه و تهیه بچ، مرحله‎ای از فرآیند تولید است که در آن، مواد اولیه لازم جهت تولید محصول نهایی مورد نظر، با نسبت‎های وزنی مشخصی با یکدیگر مخلوط می‎گردند.

مواد اولیة اصلی عبارتند از: سیلیس با کیفیت بالا، سنگ آهک و کربنات سدیم. لازم به ذکر است که مواد اولیة دیگری نیز در مرحلة تهیه بچ به مواد اولیه مذکور افزون می‎شود.

  •   ذوب

مواد مخلوط شده در مرحلة آماده‎سازی بچ، به کوره ذوب منتقل می‌گردد. ذوب مواد، بسته به مقدار و نوع شیشه تولیدی در کوره‎هایی با انواع مختلف و در ابعاد متفاوت صورت می‎گیرد. کامل شدن مرحله ذوب هنگامی تحقق می‎یابد که در مذاب تولیدی هیچ مادة بلورین دیگری باقی نمانده باشد.

  •  تصفیه مذاب

تصفیه، ترکیب فرآیند فیزیکی و شیمیایی است که در محفظه ذوب اتفاق افتاده و در طی آن تمامی حباب‎های ایجاد شده در هنگام اختلاط شیشه مذاب موجود در کوره و مواد اولیة ورودی به کوره از مذاب خارج گردیده و همچنین مذاب به مخلوطی هموژن تبدیل می‎شود.

  •  شکل‎دهی محصول

پس از مرحلة تصفیه، شیشه مذاب جهت انجام عملیات بعدی به مرحلة شکل‎دهی منتقل می‎شود. شکل‎دهی مرحله‎ای از فرآیند تولید است که در آن شکل نهایی محصول تولیدی مشخص می‎شود.

فرآیندهای شکل‎دهی بستگی کاملی به نوع شیشه تولیدی و شکل محصول نهایی دارد. این مرحله با فرآیندهای مختلفی مانند قالبگیری، شکل‎دهی دَمِشی، شکل‎دهی صفحه‎ای، شکل‎دهی الیافی و یا دیگر فرآیندهای موجود صورت می‎گیرد.

  • عملیات پس از شکل‎دهی

بسیاری از محصولات شیشه‎ای (بسته به نوع محصول تولیدی) پس از شکل‎گیری نهایی هنوز نیازمند انجام عملیات خاصی هستند. عملیات پس از شکل دهی مذاب شیشه، شامل فرآیندهایی می‎شود که برخی خواص فیزیکی محصول شیشه‎ای را پیش از روانه کردن به بازار فروش تغییر می‎دهد.این عملیات شامل موارد زیر می‌باشد:

·         عملیات حرارتی تنش‌‎زدایی

·         عملیات حرارتی سختی‌‌دهی

·         لایه‎گذاری محصول شیشه‎ای

·        پوشش‎دهی محصول شیشه‌ای

اطلاعات تکميلي

  • منبع: www.explainthatstuff.com
  • حوزه کاربرد: فرآیند ساخت شیشه