باکتری ها منبعی برای تامین انرژی

   منابع انرژی تجدید ناپذیر مانند نفت و گاز، به دلیل کاهش روز افزون سبب شده تا کشورها به سوی دستیابی به انرژی از روش های گوناگون و تجدید پذیر باشند و در این راستا به دنبال سرمایه گذاریهای عظیم برای تحقیق و توسعه در بخش انرژی های نوین از جمله انرژی خورشیدی و انرژی باد هستند یکی از مواردی که به تازگی نظر دانشمندان را به خود جلب کرده کسب انرژی از موجودات بسیار ریز و بسیار فراوان زنده روی زمین یعنی باکتری ها هستند.

   تامین انرژی از باکتری ها نظریه جدیدی است که به تازگی از سوی تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد در تحقیقاتی که نتایج آن اخیرا به چاپ رسیده اعلام شده است. در این تحقیق از مدل سازی رایانه ای برای شبیه سازی رفتار باکتری ها در یک سوسپانسیون مایع استفاده شده است. پس از افزودن شبکه ای از ساختارهای دایره ای شکل به این مجموعه، باکتری ها شروع به انجام حرکت هایی مطابق الگوهای مشخص در اطراف این دایره ها کردند و همین حرکت توانسته است انرژی کافی برای روشن کردن و انرژی بخشیدن به گجت هایی در مقیاس میکروسکوپیک را فراهم کند.

   البته همان طور که از این توضیحات به نظر می رسد هنوز راه بسیار زیادی تا تبدیل این روش به راهکاری صنعتی برای دستیابی به انرژی در پیش روی دانشمندان است، اما تکنولوژی هایی در این مقیاس می توانند انقلابی در زمینه تولید انرژی ایجاد کرده و کشورهایی را که دارای تکنولوژی لازم برای دستیابی به آنها هستند به ثروتمندان جهان در سال های آینده تبدیل کند.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: تامین انرژی از باکتری
  • سازمانهاي وابسته: محققان دانشگاه آکسفورد