محافظت غیر عامل در برابر آتش

   محافظت غیرعامل در برابر آتش (PFP) جزئی جدایی‌ناپذیر از سه جز ساختاری محافظت در برابر آتش و ایمنی در برابر آتش‌سوزی در ساختمان‌ها است. PFP سعی می‌کند با استفاده از دیوارهای مقاوم در برابر آتش، کف‌ها، درها و موارد دیگر، آتش را مهار یا روند رشد آن را کند، کند. سیستم‌های PFP می‌بایست مطابق با لیست و تأییدیه استفاده موجود برای داشتن اثر مناسب، باشند.

ساختار محافظت در برابر آتش

   محافظت در برابر آتش در ساختمان، تجهیزات دور از ساحل یا کشتی‌ها، سیستمی است که شامل موارد زیر است:

  1. محافظت عامل در برابر آتش: شامل ردیابی خودکار یا دستی آتش و مهار آتش
  2. محافظت غیرعامل در برابر آتش: که شامل دسته‌بندی کل ساختمان با استفاده از دیوارها و کف‌پوش‌های مقاوم در برابر آتش است. دسته‌بندی بر اساس بخش‌های کوچک‌تر، شامل یک یا دو اتاق یا کف، آتش را از رسیدن به منبع اصلی آن در اتاقی به سایر قسمت‌ها، مهار یا رشد آن را کند می‌کند که باعث محدود کردن خسارات وارده و ایجاد وقت بیشتر برای تخلیه ساختمان می‌شود.
  3. جلوگیری از آتش: شامل حداقل رساندن منبع آتش، آموزش ساکنین و کاربران تجهیزات، کشتی یا نگهداری سیستم‌های مربوط به آتش برای کارکرد درست و اقدامات اورژانسی.

برخی از مثال‌های محافظت غیرعامل

  • دیوارهای مقاوم در برابر آتش
  • دیواره آتشین (Firewalls) برای دسته‌بندی ساختمان به قسمت‌های کوچک‌تر است و درصورتی‌که قسمتی از ساختمان ریزش کرد به قسمت دیگر اثر نکند. همچنین می‌توانند نیاز به آبپاش‌ها را برطرف کنند.
  • شیشه‌های مقاوم در برابر آتش
  • کف‌پوش‌های مقاوم در برابر آتش
  • اندود کردن کابل: برای مقاوم‌سازی در برابر آتش و کاهش گسترش شعله یا دود از طریق کابل‌های احتراق‌پذیر
  • اسپری ضد حریق: برای نگه‌داشتن مواد ساختاری مانند فولاد، سرویس‌های مکانیکی و الکتریکی مانند والوها، گاز مایع (LPG)، مخازن و موارد دیگر تحت دمای مناسب.

اطلاعات تکميلي