آشنایی با پمپ های بتن

   پمپ بتن ماشینی است که برای انتقال بتن مایع توسط پمپاژ استفاده می‌شود. دو نوع پمپ بتن وجود دارد.

   اولین نوع پمپ بتن به یک کامیون یا واحدهای طویل‌تر متصل شده و بر روی نیمه تریلرهایی هستند. این نوع پمپ به نام پمپ بتن بوم (boom concrete pump) شناخته می‌شود زیرا که از یک بازوی رباتیک مفصلی کنترل شونده از راه دور (با نام boom) برای قرار دادن بتن به صورت بسیار دقیق، استفاده می‌شود. بوم پمپ‌ها در پروژه‌های ساختمانی انبوه استفاده می‌شوند زیرا که این پمپ‌ها قادر به پمپاژ حجم بسیار زیادی بوده و باعث صرفه‌جویی در استفاده از نیروی کار می‌شود. این پمپ‌ها جایگزین‌های پمپ‌های بتنی سوار شده بر روی کامیون‌ها هستند.

   نوع دوم پمپ بتن، یا بر روی کامیون یا تریلر سوار می‌شود و با نام پمپ خطی (Line pump) یا پمپ بتن تریلری (trailer-mounted concrete pump) شناخته می‌شود. این پمپ نیاز به شیلنگ فولادی یا بتنی انعطاف‌پذیر برای اتصال به خروجی ماشین دارد. شیلنگ‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا برای محل مورد نیاز استفاده شوند. پمپ‌های خطی نسبت به بوم پمپ‌ها، قادر به پمپاژ حجم کمتری هستند و برای کاربردهای با حجم کم مانند استخرها، پیاده‌روها و خانه‌های تک خانواری استفاده می‌شوند.

   برخی از انواع دیگری از پمپ‌های بتن مانند پمپ‌های ریلی وجود دارند که فقط در کاربردهای خاص مانند معادن و تونل‌ها استفاده می‌شوند و رایج نیستند.

   طراحان پمپ‌های بتن با چالش‌های زیادی مانند سنگینی، ویسکوزیتی، سایش، قطعات سنگی سخت و جامد شدن در صورت حرکت نکردن روبرو هستند. معمولاً از پمپ‌های پیستونی به دلیل توانایی تولید صدها اتمسفر فشار، استفاده می‌شود.

نمونه‌هایی از توان پمپ‌های بتن

  • پمپاژ عمودی تا 41.9 متر
  • پمپاژ افقی تا 38 متر
  • نرخ پمپ 140 متر مکعب به ازای هر ساعت
  • فشار بتن 70 بار
  • طول سیلندر 2100 میلی‌متر
  • قطر سیلندر 210 میلی‌متر

اطلاعات تکميلي