سیستم مدیریت انرژی (EMS)

   سیستم مدیریت انرژی (EMS) یک سیستم با کمک رایانه است که توسط کاربران شبکه‌های الکتریکی برای بررسی، کنترل و بهینه‌سازی توان تولید و سیستم انتقال استفاده می‌شود. این بررسی‌ها و کنترل تحت عنوان SCADA شناخته می‌شوند. بسته‌های بهینه‌سازی به‌عنوان کاربردهای پیشرفته شناخته می‌شوند.

   تکنولوژی کامپیوتری به‌عنوان SCADA/EMS یا EMS/SCADA شناخته می‌شود. واژه EMS مستثنی از بررسی و کنترل است و صرفاً بیشتر به مجموعه جمعی از کاربردهای شبکه قدرت و کنترل تولید و کاربردهای برنامه‌ریزی اطلاق می‌شود.

   تولیدکنندگان EMS عموماً یک شبیه‌ساز متناظر تحت عنوان DTS توزیع می‌کنند. این تکنولوژی از بخش‌های SCADA و EMS به‌عنوان ابزار آموزشی برای کاربران مرکز کنترل استفاده می‌شود.

   سیستم‌های مدیریت انرژی غالباً نهادهای تجاری مستقل برای بررسی، اندازه‌گیری و کنترل بارهای الکتریکی استفاده می‌شود. سیستم مدیریت انرژی را می‌توان برای کنترل دستگاه‌هایی مانند HVAC و سیستم‌های روشنایی در مکان‌های متفاوت مانند رستوران، خواروبارفروشی‌ها و ... استفاده کرد. همچنین، سیستم‌های مدیریت انرژی می‌توانند برای اندازه‌گیری و امور نظارتی استفاده شوند که به مدیران اجازه جمع‌آوری اطلاعت، داده‌ها و بینش کافی می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری درباره فعالیت‌های مربوط به انرژی اتخاذ کنند.

معانی دیگر

  • راندمان انرژی

   در معانی دیگر، EMS یک سیستم برای رسیدن به کارایی بهتر انرژی از طریق فرآیند بهینه‌سازی است. اخیراً، سیستم مدیریت انرژی بر پایه ابری (Cloud-based) امکان کنترل HVAC و تجهیزات مصرف‌کننده انرژی دیگر، از راه دور را مهیا می‌کند. این سیستم با جمع‌آوری جزییات و داده‌های زمان واقعی برای هر دستگاه، فرصت‌های صرفه‌جویی انرژی هوشمندانه و منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد.

  • کنترل خودکار انرژی ساختمان

   عبارت سیستم مدیریت انرژی می‌تواند به سیستمی کامپیوتری که برای کنترل خودکار و بررسی تجهیزات مکاترونیکی در ساختمان که عامل مصرف عمده انرژی مانند گرمایش، تهویه و روشنایی هستند، اطلاق شود. این بینش می‌تواند از یک ساختمان تا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها مانند محوطه دانشگاه، کارخانه‌ها و ... قابل انعطاف باشد. بسیاری از سیستم‌های مدیریت انرژی، تجهیزاتی برای خواندن مقدار برق، گاز و آب مصرفی مهیا می‌کنند که با در بر داشتن یک سیستم خود تشخیصی، قادر به بهینه‌سازی بر اساس قوانین اصولی هستند. همچنین با آنالیز روند این تغییرات، مصرف سالانه را پیش‌بینی می‌کنند.

مدیریت انرژی صنعت تولید

   هر نوع شرکت مسئول تولید هر کالایی (سخت‌افزار یا نرم‌افزار) سهم بزرگی در مصرف انرژی کلی در جهان دارد. مدیریت انرژی تحت مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. برنامه‌ریزی: جمع‌آوری داده، مستندسازی، اهداف انرژی، مدیریت انرژی و برنامه عمل
  2. عمل: منابع، افزایش آگاهی و آموزش، ارتباطات، مستندسازی و کنترل عملیات
  3. چک کردن: بررسی مستندات، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، برنامه‌ریزی و ضبط کردن، ممیزی داخلی
  4. انجام: بازبینی مدیریت

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مدیریت انرژی