دروازه جهنم: احتراق يک منبع عظيم از گاز طبيعي

گشت و گذار بر روی زمین خاکی سبب می شود تا انسان با نقاطی مواجه شود که دارای یک وحشت ذاتی هستند. مکان هایی که احساس شبح زدگی و دوزخی بودن را به انسان القا می کنند. گودال گازی ترکمنستان که از طرف مردم محلی آن منطقه به نام دروازه جهنم شناخته می شود یکی از این مناطق عجیب بر روی زمین است. شعله های آتش درون آن این حس وحشت را به انسان القا می کند. گودال جهنمی در صحرای مرکزی کاراکوم ترکمنستان (Karakum Desert of central Turkmenistan) در فاصله 150 کیلومتری پایتخت این کشور در نزدیکی روستای دروازه قرار دارد و عامل جذب هرساله صدها توریست به منطقه می شود.

در سال 1971 زمین شناسان شوروی برای یافتن یک منبع عظیم نفت وارد کاراکوم شدند. پس از یافتن محل مورد نظر اقدام به حفاری نمودند. اما این گروه وجود یک منبع عظیم گاز بر روی این منبع نفت را در نظر نگرفته بود. در هنگام حفاری چاه برای دستیابی به این منبع نفت، چاه ریزش کرده و تمام تجهیزات در این گودال بزرگ فرو رفتند. گرچه این حادثه صدمات جانی به همراه نداشت اما باعث شد تا گودال هایی ایجاد شود که از آن ها گاز طبیعی به بیرون نشت کند. ابعاد بزرگترین گودال آن عرضی در حدود 70 متر عرض و 20 متر عمق دارد. عمده ماده تشکیل دهنده گاز طبیعی نشت یافته گاز متان است که گرچه سمی نیست اما جایگزین اکسیژن شده و نفس کشیدن را با مشکل روبرو می کند. نشت این گاز در آن منطقه برای زندگی انسان ها خطری ایجاد نمی کند اما محیط زیست منطقه را به خطر انداخته و سبب شده تا مرگ و میر در حیات وحش منطقه افزایش یابد. از سوی دیگر اشتعال پذیری متان بسیار بالا است و تنها حضور 5 درصد متان در هوا سبب اشتعال آن می شود. بنابراین محققان در آن زمان تصمیم گرفتند تا این گودال را مشتعل سازند و امید داشتند که این منبع گازی ظرف چند هفته به اتمام برسد. در صنعت حفاری این اتفاق غیرعادی نیست چراکه نفت را می توان ذخیره کرد اما گاز طبيعي را باید بلافاصل منتقل کرد و یا در صورت عدم امکان انتقال می بایست آن را سوزاند. اما نکته قابل توجه این است که محققان تاکنون نتوانسته اند حجم گاز این منبع را تخمين بزنند. از این رو احتمال چند هفته ای آن ها در آن زمان تبدیل به تقریبا نیم قرن شده است. ترکمنستان چهارمین منبع عظیم ذخیره گاز دنیا را دارد.

در سال 2010 رییس جمهور ترکمنستان دستور پرکردن حفره های ایجاد شده را صادر کرد تا نگرانی ناشي از چگونگي توسعه کشور در اطراف منطقه گازی از بین برود. اما این عمل صورت نگرفت. امروزه این منطقه به عنوان یکی از مناطق گردشگری در ترکمنستان شناخته می شود و توریست های زیادی سالانه از این منطقه دیدن می کنند.

 

اطلاعات تکميلي

اطلاعات تکمیلی دانستنی های علمی جالب