تلاش برای مبارزه با خشک سالی با بارور کردن ابرها

   خشک‌سالی مداوم در کالیفرنیا، اثرات بسیاری بر تمامی جنبه‌های زندگی در این ایالت داشته است. خانه‌داران در این ایالت، اجازه دادند که چمن‌زارهایشان خشک شوند، پیست‌های اسکی زودتر از موعد بسته شدند، کشاورزان ایالت 900 میلیون دلار در بازار محصولات ضرر کردند و ایالت جمعاً 2.7 میلیارد دلار ضرر کرده است. به همین دلایل است که در شهر لوس آنجلس، سرمایه‌گذاری بسیار زیادی برای رفع این مشکل و بارور کردن ابرها صورت گرفته است.

   این سرمایه‌گذاری که بیش از 0.5 میلیون دلار خرج برای شهرداری داشته است، شامل گذاشتن 25 شعله روشن بر روی نوک تپه‌ها می‌شود. این شعله‌ها باعث فرستادن 15 گرم ید نقره‌ای به آسمان می‌شوند. ید نقره‌ای ترکیبی فلزی است که ساختار مولکولی مشابه یخ دارد. این ساختار کریستالی بعد از اضافه شدن به ابر، سنگین شده و از ابر ریزش می‌کند. بعد از ذوب شدن به شکل باران در می‌آید. پیش‌بینی می‌شود که با این روش مقدار باران یک ابر 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کند.

   باآنکه بارور کردن ابرها نتیجه مثبت داشته ولیکن زمانی که ابرهای مناسب باشند و این ابرها در جای مناسبی قرار گرفته باشند، می‌توان از این روش استفاده کرد. یک اشتباه در فرستادن بارور کننده‌ها، می‌تواند باعث افزایش رگبار و رعدوبرق در جای دیگر شود. نیاز برای کنترل بهتر این ابرها، بسیاری از کشورها مانند امارات متحده عربی را وادار به ساخت کوه‌های مصنوعی برای تشکیل ابر کرده است.

   نکته دیگر عدم توانایی محققان در اثبات کارایی این روش بلافاصله بعد از استفاده است. ممکن است این روش باعث افزایش بارندگی شده باشد ولی نمی‌توان به طور حتم این افزایش را تائید کرد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: محیط زیست