آیا می دانید دلیل دایره بودن پنجره های هواپیما چیست؟

   در سفرهای هوایی به احتمال زیاد پنجره های گرد و یا بیضی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. آیا تا کنون به این فکر کرده اید که این طراحی دلیل مهندسی داشته و یا تنها بر  اساس اصول زیبایی شناسی بدین گونه طراحی گشته است؟

علت ساخت بیضی گونه پنجره ها کاملا مهندسی بوده و به منظور افزایش ایمنی و سلامت مسافران  است که به صورت دایره ای انتخاب می گردد. در حوالی دهه 1950 که بشر در ابتدای طراحی هواپیما بوده و هیچ گونه علمی نسبت به اصول مهندسی نداشت پنجره ها به صورت مربعی ساخته می شد که یکی از مهمترین موارد در سقوط هواپیماها بوده است.

در حقیقت چهار ضلعی بودن شیشه پنجره های هواپیما باعث می شد تا پنجره هادر برابر فشار بسیار آسیب پذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان نیز افزایش یابد. اما درست برعکس آن، گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از این رو، هیچ فشاری روی شیشه ها وجود نداشته باشد.

بد نیست بدانید وقتی هواپیما در آسمان اوج می گیرد، فشار جو بیرونی، توربو بالانس و نیروی کششی کاهش پیدا می کنند. هر چه ارتفاع وسیله بیشتر گردد، فشار درونی کابین نیز بیشتر می شود و در نتیجه یک اختلاف فشار محسوس در داخل و بیرون کابین ایجاد می گردد و این مسئله می تواند باعث شود بدنه ی هواپیما تا اندازه ای از هم باز شده و موقعیت خطرناکی ایجاد نماید.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: شرکت های سازنده و طراح هواپیما
  • حوزه کاربرد: حمل و نقل هوایی