حمل و نقل كالاهای خطرناک باید تابع قوانین و مقررات خاص بوده تا حتی المكان از بروز حوادث و آسیب های جانبی، مالی و محیطی پیشگیری بعمل آید. از طرفی مقررات متفاوت وضع شده در كشورهای مختلف برای حمل و نقل مواد شیمیایی از راههای مختلف تجارت جهانی مواد و كالاهای خطرناک را با مشكلات عدیده ای روبرو خواهد نمود.
انبار نمودن موادی كه تحت عنوان كالاهای خطرناک طبقه بندی شده اند باید مطابق با مقررات خاص آنها باشد. به عنوان مثال انبار نمودن كلاس های مختلف كالاهای خطرناک در كنار یكدیگر ممنوع بوده و باید در محل های جداگانه و با فواصل لازم با توجه به در نظر گرفتن ریسک آتش سوزی، جرقه و انفجار و نیز انباشت گازها و بخارات سمی ناشی از نشتی ها و یا ریخت و پاش های احتمالی انبار شوند.
به منظور حفاظت از محیط زیست تمام واحدها باید به روش های كاهش مواد زائد خطرناک آگاهی داشته و تا حد ممكن این روش ها را به كار برند. مواد زائد شیمیایی نباید به آب های سطحی تخلیه شده و از تخلیه اینگونه مواد به داخل سینک ها و آبروها نیز باید اجتناب نمود. مخازن حاوی مواد شیمیایی باید سالم بوده تا از هر گونه نشت مواد شیمیایی جلوگیری بعمل آید.
لوزی NFPA كه توسط انجمن ملی حفاظت از حریق امریكا بوجود آمده است یک سیستم كدگذاری رنگی عددی برای نشان دادن اثرات بهداشتی (آبی)، قابلیت اشتعال (قرمز) و واكنش پذیری (زرد) مواد شیمیایی می باشد.
امكانات كمک های اولیه باید در محیط های كار فراهم بوده و متناسب با محیط كار باید افراد آموزش دیده در زمینه كمک های اولیه نیز حضور داشته باشند. جزییات كمک های اولیه و اقدامات اضطراری در درمان افراد حادثه دیده در كار با مواد شیمیایی در برگه های MSDS وجود دارد.
PH از لغت Hydrogene Power گرفته شده، به معنی قدرت یونی هیدروژن می باشد و بیان کننده ی میزان اسیدی یا بازی بودن آب است. نسبت مولکول های یونیزه شده در محیط های آبی را PH گفته و به طور خلاصه میتوانیم بگوییم به درصد اسیدیته و قلیائیت آب PH گفته می شود.
پایش هوا شامل نمونه برداری از هوای محیط كار و تعیین مقدار آلاینده ها در هوا و برآورد سطوح تماس افراد با مواد شیمیایی هوابرد از طریق استنشاقی می باشد.