نسبت تراکم یک موتور احتراق داخلی یا خارجی، مقداری است که معرف نسبت حجم محفظه احتراق در بزرگترین گنجایش به کوچکترین گنجایش است. نسبت تراکم یک مشخصه اساسی در موتورهای احتراقی رایج است.
روشهای بهینه سازی مصرف سوخت خودرو عبارتند از:پرهیز از رانندگی پر تنش و استرس زا، تعویض به موقع دنده، رعایت فاصله استاندارد با وسیله جلو، پرهیز از درجا کار کردن خودرو و رعایت استاندارد سرعت مشخصه
یک موتور احتراق خارجی (EC) موتوری حرارتی است که سیال کاری، که در درون سیستم است، توسط احتراق حاصل از یک منبع خارجی از طریق دیواره موتور یا مبدل حرارتی گرم میشود. سپس سیال، با منبسط شدن و عمل کردن در مکانیسم موتور، حرکت و کار قابل استفاده تولید میکند. سپس سیال خنک و متراکم میشود و مجدداً استفاده میشود (سیکل بسته) یا دور ریخته شود، و در موتورهای هوایی سیکل باز، سیال خنک به درون کشیده میشود.
در هنگام رانندگی با خودروهای شخصی علاوه بر دقت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می بایست نکاتی را نیز به منظور بهینه کردن میزان مصرف سوخت و انرژی در خودروها مد نظر قرار داد.
70 درصد فرآورده های نفتی در حمل و نقل و اکثراً در خودروها مصرف می شود. بنابراین شناخت راهکارهای کم هزینه و موثر در کاهش مصرف سوخت خوردروها بسیار مفید خواهند بود.