پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۵۹ مسافر و ۶ خدمه پروازی ساعت ۸ صبح امروز یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

  • درخواست کمک از کوهنوردان دارای سابقۀ فتح اورست

عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری در جریان سفر خود به یاسوج اعلام کرد که از کوهنوردان حرفه‌ای برای بررسی قله‌های رشته کوه دنا دعوت شده است. او گفت که علاوه بر نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه و سازمان هواپیمایی کشوری که در عملیات جستجو شرکت دارند از کوهنوردانی که سابقه فتح قله اورست را دارند درخواست کمک شده که آن ها نیز استقبال کرده‌اند.

آقای آخوندی گفت: «تمام شیارهای کوه‌ها و هم چنین مناطقی که احتمال دارد جایگزین فرود اضطراری هواپیما باشد نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ ضمن اینکه در جاهایی که گفته شده موبایل روشن بوده نیز تجسس انجام شد ولی به چیزی دست نیافتیم. به همین دلیل قرار است از سمت قله‌های رشته کوه دنا مورد بررسی قرار گیرد.»

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • سفر هیات فرانسوی به ایران، ابراز تاسف شرکت هواپیماسازی «ای تی آر»

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، از سفر یک هیات هفت نفرۀ فرانسوی به تهران به منظور بررسی علت سقوط این هواپیما خبر داد.

رضا جعفرزاده گفت: «این هیات، امشب وارد تهران می‌شود تا در جلسات بررسی دلیل سقوط این هواپیما شرکت کند... ۳ نفر از از اعضای هیات فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی این کشور و ۴ نفر دیگر از کارخانه سازنده هواپیمای «ای تی آر» هستند.... سفر متخصصان فرانسوی به تهران بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی انجام می‌شود تا متخصصان سازنده این هواپیما دلایل سقوط آن را مورد بررسی قرار دهند.»

به گفته او «شرکت کانادایی سازنده موتورهای این هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده در صورت نیاز کارشناسان خود را برای بررسی دلایل سقوط این هواپیما به ایران اعزام کند.»

شرکت هواپیماسازی ایتالیایی-فرانسوی «ای تی آر» با انتشار بیانیه ای از حادثه سقوط این هواپیما ابراز تاسف کرد.

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • وزیر راه و ترابری: در فرودگاه یاسوج ۳۰ میلیارد دلار هزینه شده است.

عباس آخوندی، وزیر راه و ترابری ایران روز دوشنبه در جریان سفر خود به یاسوج اعلام کرد که در فرودگاه این شهر۳۰ میلیارد دلار هزینه شده و این فرودگاه یکی از فرودگاه های خوب کشور است که همه سیستم ها در آن نصب شده است.

او گفت که تا این لحظه علت سقوط هواپیما مشخص نیست.

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • درخواست کمک ایران از چین و کشورهای اروپایی برای یافتن لاشه هواپیما

خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون سازمان فضایی کشور اعلام کرد که برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست شده است که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعاً به ایران اطلاع دهند.
مجتبی سرادقی اعلام کرد: «تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم، اما به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم اطلاع رسانی صحیح را انجام دهیم.»

بنا بر اعلام دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی، جستجوها از ساعت ۵ بامداد دوشنبه از سر گرفته شده است. 

محل سقوط این هواپیما منطقه‌ای کوهستانی در ۱۴ مایلی شهر یاسوج و در نزدیکی رشته کوه بلند دنا گزارش شده و هم اکنون علاوه بر پهپادها و هلی‌کوپترها، حدود ۲۰۰ کوهنورد نیز در سه نقطۀ مشخص شده در این منطقه مشغول جستجو برای یافتن لاشه هواپیما هستند.

پهپادها ناتوان از شناسایی محل سقوط  بنا بر اعلام خبرگزاری مهر به نقل از رئیس جمعیت هلال احمر استان اصفهان، از بامداد دوشنبه در چندین مرحله پهباد بر فراز کوه های دنا به پرواز در آمده اما هنوز محل سقوط هواپیما شناسایی نشده است. 

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • چرا ایران از شناسایی محل سقوط هواپیما ناتوان است؟

یکی از راه های شناسایی نقطه سقوط هواپیماها، استفاده از سامانۀ «emergency locator transmitter» است که بطور اختصار «ELT» نامیده می‌شود. این سامانه به هواپیما وصل شده و با برقراری ارتباط با سیستم ماهواره‌ای، سیگنال ارسال می‌کند.

علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که باید شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری توضیح دهند که چرا این سیستم در هواپیمای مسیر تهران-یاسوج کار نکرده است؟

به گفتۀ او شرکتی که خدمات ELT ارائه می‌دهد، یک مؤسسه‌ای بین‌المللی مستقر در فرانسه است که یک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است. این ماهواره در فضا می‌چرخد و شرکت‌های هواپیمایی عضو این مؤسسه با پرداخت آبونمان، از داده‌های این ماهواره استفاده می‌کنند. هر زمانی که سانحه‌ای برای هواپیمایی رخ دهد و یا ضربه‌ای مهلک به آن وارد می‌شود، این سیستم از هواپیما سیگنال می‌دهد و آن ماهواره این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند؛ نظیر تلفن همراه که امکان ردیابی محل فرد از طریق سیگنال آن موبایل و سیستم مرکزی وجود دارد. 

باید توجه داشت که ELT ‌جزو الزامات هواپیما نیست و هر شرکتی می‌تواند آن را فعال یا غیرفعال کند.

به گفتۀ آقای منظری باید مشخص شود که چرا این سیستم در هواپیمای مسیر تهران-یاسوج کار نکرده است؟

به نظر می‌رسد یا ELT هواپیمای آسمان فعال بوده ولی پس از سانحه غیرفعال شده است، یا آنکه اصلاً این هواپیما مجهز به ELT نبوده است. برخی معتقدند که شرکت هواپیمایی آسمان، آبونمان لازم را برای دریافت این خدمات به شرکت ارائه‌دهندۀ آن پرداخت نکرده است.

هم چنین ممکن است به دلیل شرایط تحریم امکان پرداخت آبونمان برای هواپیمایی آسمان فراهم نبوده باشد، به ویژه آن که عمده سهام این شرکت بین‌المللی متعلق به یک شرکت آمریکایی است.

این احتمال نیز وجود دارد که ELT سیگنال بدهد و ماهواره تجسس و نجات هم این سیگنال‌ها را دریافت کند که باید این موضوع از طریق شرکت خدمات دهندۀ آن پیگیری شود. مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی می‌توانند با مؤسسه مذکور ارتباط برقرار کنند و اگر آن مؤسسه سیگنالی دریافت کرده است، داده‌های آن را دریافت کنند.

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • ممنوعیت تردد وسایل نقلیه شخصی در منطقه

محل دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست و به همین دلیل جستجوها بر اساس گفته‌های شاهدان محلی به پیش می‌رود. 

بنا بر گزارش ایرنا به نقل از جلال پوران فرد، رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد «۱۰۰ قله در این منطقۀ کوهستانی برای جستجو وجود دارد».

ایسنا به نقل از فرمانده پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: «تردد در محور گردنه بیژن برای تسهیل در کار امدادی به منظور یافتن محل وقوع برخورد هواپیمای سانحه دیده در مسیر پروازی تهران - یاسوج برای کلیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی به جز نیروهای امدادی ممنوع است... این تدابیر برای تسریع در امداد رسانی و عملیات جستجو اندیشیده شده است.»

رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد نیز از حضور ۸۰ نفر از نیروهای امداد این مرکز در محل وقوع حادثه خبر داده است.

بدی شرایط آب و هوا عملیات جستجو را کند کرده، باد زیاد مانع حرکت درست بالگردهاست و بنا بر اعلام اورژانس کشور، بدتر شدن شرایط جوی در منطقه در پی بارش‌ها و مه غلیظ، فعالیت بالگردها را به تدریج مشکل‌تر می‌کند.

جستجو در روستاهای منطقه نیز از روز یکشنبه آغاز شده است. بنا بر اعلام محسن مومنی، مدیر عامل هلال احمر اصفهان هم اکنون بیش ترین تمرکز در روستای نغل است زیرا کارشناسان احتمال می‌دهند که لاشه هواپیما در این منطقه باشد.

بعد از انتشار خبر سقوط هواپیمای شرکت آسمان، طباطبایی مدیر روابط عمومی این شرکت به ایلنا گفته است: «نقص فنی هواپیمایی ATR کاملا شایعه است و علت سانحه شرایط جوی و منطقه نامناسب فرودگاه یاسوج است. متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته کوه‌های دنا احاطه شده است و همین موضوع باعث شده فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به طور قطع در شرایط جوی نامناسب امکان سانحه‌های هوایی در این منطقه وجود دارد.»

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: اولین پرواز هواپیمای ATR آسمان که امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد در سال ۱۹۹۳ بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود.

از سوی دیگر جستجویی در خبرهای یک ماه اخیر نشان می دهد که در تاریخ ۶ بهمن ماه سال جاری خبرگزاری ایسنا خبری با این تیتر منتشر کرد:‌ «بازگشت هواپیمای تهران-یاسوج از میانه راه». در این خبر اعلام شده است که صبح روز پنجشنبه، پنجم بهمن ماه پرواز (ATR72) شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به علت نقص فنی از میانه راه و در بالای شهر اصفهان به تهران بازگشت. به نوشته ایسنا علت بازگشت این هواپیما نقص فنی در یکی از موتورها عنوان شده بود که از سوی مدیر فوردگاه یاسوج تکذیب شد.

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • مسافری که از پرواز هواپیمای تهران -یاسوج جا ماند

نرگس نژاد اظهار داشت: در حالی که نام اینجانب در لیست ۶۰ نفره پرواز امروز هواپیمای تهران - یاسوج به شماره ۳۷۰۴ بود اما با توجه به شرایط نامساعد جوی و اطلاعاتی که از سایت هواشناسی کشور گرفتم با احتمال لغو پرواز به فرودگاه مهرآباد نرفتم.

وی تصریح کرد: حتی راننده شرکت نیز ساعت ۶ و نیم صبح درب منزل منتظر سوار شدن اینجانب بود و اصرار بر دیر شدن می‌کرد اما با مراجعه به سایت هواشناسی و پیش بینی وضعیت نامناسب این احتمال را می‌دادم که به‌طور حتم این پرواز لغو می‌شود.

نرگس نژاد که مجری یک طرح تجاری و رفاهی در میدان مرکزی شهر یاسوج است، گفت: برنامه سفرم به یاسوج به دلیل جلسه‌ای برای پیگیری همین طرح عمرانی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد بود.

نرگس نژاد هم اینک ۵۰ سال سن دارد و پیش از این معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه، مدیرکل مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بود.

  • تسلیت علی خامنه ای و حسن روحانی 

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی حادثه سقوط هواپیمای تهران به یاسوج را تسلیت گفت. در پیام رهبر جمهوری اسلامی آمده است: «سانحه‌ی مصیب‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان باختن چندین نفر از هم‌میهنان عزیزمان انجامید دل ها را لبریز از اندوه و تأسف کرد. اینجانب مراتب تأثر عمیق و همدردی صمیمانه‌ی خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز میدارم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان از خداوند متعال مسألت میکنم. مسئولان ذیربط لازم است همه‌ی تلاش و همکاری خود را برای اقدام‌های لازم در این مورد بکار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند.»

حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در پیامی در ارتباط با سانحه سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان منتشر کرد. در پیام رئیس جمهوری آمده است:‌ «اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‏ های داغدیده، این مصیبت را به ملت ایران تسلیت می گویم و از درگاه ایزد منّان برای جان باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم.»

حسن روحانی در پیام تسلیتش از وزیر راه و شهرسازی خواسته است که علل این حادثه سریعا اعلام و تمام اقدامات لازم برای پیش گیری از تکرار این گونه رخدادهای ناگوار صورت گیرد.

 پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

  • انتشار اسامی کادر پرواز و تعدادی از مسافران

اسامی کادر پرواز ٣٧٠٤ هواپیمایی آسمان:

١-کاپیتان حجت‌الله فولاد

٢-خلبان دوم کاوه خلیلی

٣-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی

٤-مهماندار بهنام رضایی نیارکی

اسامی امنیت پرواز:

فرهاد معصومی

محمود بهشتی

  • اسامی تعدادی از مسافران هواپیمای ای تی آر پرواز تهران- یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان به شرح ذیل است:

۱- مژگان نظری

۲- جلال امیدی‌پور

۳- حسین رستمی

۴- مریم عابدی

۵- احمد نظری

۶- محمد برزگری

۷- رویا داخته

۸- مجید اسلامی

۹- مهدی قرعلی

۱۰- غلامعلی احمدی

۱۱- میلاد علی‌پور

۱۲- افشین انصاری

۱۳- سید ایلیا دانشی

۱۴- سیدطاها دانشی

۱۵- محمد عیدی‌نیا

۱۶- علی فرزانه

۱۷- حمید هداوندخانی

۱۸- عزت‌الله حق‌شناس

۱۹- ابراهیم جعفریان سی‌سخت

۲۰- نرگس خوبانی

۲۱- ژیلا قلی‌پور

۲۲- ایمانی‌مهر

۲۳- عبدالرضا کردی

۲۴- محمد نجات

۲۵- نشاطی‌فر

۲۶- محمد نوری

۲۷- علی زارع

۲۸- محسن تقی‌پور

۲۹- مصطفی رضایی

۳۰- خلیل آهنگران

۳۱- شاپور یاری‌پور

۳۲- شهبد یاری‌پور

۳۳- احمد چرمیان

۳۴- سیدرضا فاطمی‌طلب

۳۵- پریسا سوهانی

۳۶- علیرضا جامنی

۳۷- سکینه کاظمی‌انوار

۳۸- اردشیر راد

۳۹- بهروز شریف کاظمی

۴۰- سید بهزاد سیادتی

۴۱- حامد امیری

۴۲- محمد فهیمی

۴۳- رحمت صالحی‌پرور

۴۴- محمد فهیمی هنزایی

۴۵- ابوالقاسم فرهمندی

۴۶- مهدی جاویدپور

۴۷- عبدالاحد مرادی

۴۸- سلمان آذری

۴۹- امیر پورشاه‌آبادی

۵۰- فاطمه دالوند

۵۱- کوثر هردانی

۵۲- محمد کبیریان

۵۳- علیرضا کلهر

۵۴- حامد مهدوی

 

پروازبدون بازگشت تهران-یاسوج

 

اطلاعات تکميلي