روش عیب یابی کابل با ویژگی TDR

   علت اصلی بوجود آمدن عیب در كابل های زیر زمینی عوامل خارجی است كه به دلیل صدمه ای كه در موقع كابل كشی از طرف كارگران بی احتیاط و یا ابزار سنگین خاكبر داری پیش می آیند، بوجود آمده و پس از مدتی سبب نفوذ رطوبت در محل صدمه دیده شده و در عایق نفوذ پیدا كرده و عیب نمایان می گردد.

تا 30 سال پیش معمولا عیوب كابل ها را به وسیله پل های اندازه گیری (تامسون، پل وینستون، پل كلرین، ...) آزمایش و تعیین می كردند و یا محل عیب را به وسیله ترانسفورماتورهای فشار قوی می سوزانیدند كه البته همیشه نتیجه مثبت حاصل نمی گردید. خصوصا در كابل ها كه تمام رشته ها اتصالی داشت، عیب یابی به وسیله پل های اندازه گیری میسر نبود.

پس از اختراعات جدید در رشته های الكترونیك فن عیب یابی كابل نیز كاملا تغییر كرد. دستگاه های مدرن امروزی با قدرت، اطمینان و دقت بیشتر عملیات عیب یابی را سریع تر می كند و از اتلاف وقت جلوگیری و در بسیاری از مخارج (حفاری ، بریدن كابل درمحلهای مختلف و نصب اتصالات متعدد ) نیز صرفه جویی می شود.

 

تشخیص پیوستگی کابل TDR / OTDR

TDR مخفف Time Domain Reflectometer و OTDR مخفف Optical Time Dmain Reflectometer می باشد. وظیفه اصلی این دو ابزار این است که تشخیص دهند که آیا کابل از پیوستگی برخوردار است یا خیر با این تفاوت که TDR این کار را در کابل های مسی انجام می دهد و OTDR در کابل های فیبرنوری. این دو ابزار حتی محل قطع یا حتی خراشیدگی کابل را برای شما مشخص می کند. فرض کنید در ساختمان بزرگی کابل قطع شده و کابل از پشت دیوار و سقف عبور داده شده است. بدون این ابزار شما بایستی کل ساختمان را خراب کنید تا محل خرابی کابل را پیدا کنید، در حالی که با استفاده از این ابزار محل خرابی کابل تعیین می شود و فقط ناحیه مورد نظر پیاده سازی می گردد.

 

در صورت تمایل به خرید محصولات به وب سایت انرژی کالا مراجعه کنید.