برنده نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ تلاش دارد نوعی باتری جدید طراحی کند که در آن از نوشیدنی های گازدار یا همان سودا استفاده می شود.
جان بی گودایناف به همراه استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو در سال ۲۰۱۹ به دلیل توسعه باتری های لیتیوم یونی قدرتمند صاحب نوبل شیمی شدند. آن ها توانسته بودند قدرت باتری های لیتیوم یونی را دو برابر کنند.
جان.بی گودایناف، دانشمند فیزیک موفق شده بود تا باتری های بسیار قدرتمندی را توسعه دهد. اکنون وی تلاش دارد تا باتری های جدیدی را توسعه دهد که مبتنی بر سودا است. مزیت اصلی استفاده از این باتری ها قیمت ارزان آن خواهد بود. در حالی که باتری های لیتیوم یونی به مواد اولیه گران قیمت نیاز داشتند.
در این بین یک شرکت فناوری به نام Altris در سوئد نیز قصد دارد تا از فناوری مورد نظر حمایت کرده و آن را به بازار عرضه کند. مدیرعامل این استارتاپ سوئدی می گوید: موادی مانند سدیم، کربن، آهن و نیتروژن در باتری های جدید استفاده می شود. این در حالیست که مواد گرانقیمتی مانند منگنز، کبالت، نیکل و لیتیوم در باتری های لیتیومی مورد استفاده قرار میگیرد. برای ساخت این باتری ها تنها باید فرمول شیمیایی آن را جایگزین کرده تا بتوان این فناوری را در مقیاس انبوه تولید کرد.
استفاده از باتری های ارزان که در عین حال از کیفیت بالایی برخوردار هستند میتوانند در شبکه های انرژی محلی نیز مورد استفاده قرار گیرند. این باتری ها به دلیل کیفیت بالا پس از هزار بار شارژ و تخلیه نیز دوام خود را از دست نمیدهند.
گودیناف اکنون در حال کار بر روی تولید باتریهایی بر پایه سودا است. در این کار عمدتا از مواد اولیه ارزان استفاده میشود در حالی که برای توسعه باتری لیتیوم یون به مواد اولیه گران قیمت و کمیابی مانند منگنز، نیکل و کبالت (علاوه بر لیتیوم) نیاز است. یک استارت آپ سوئدی به نام"Altris" قصد دارد این فناوری را که در "دانشگاه اوپسالا" در حال ساخته شدن است سال آینده به بازار عرضه کند.
"آدام دالکوئیست"(Adam Dahlquist) مدیر عامل این استارت آپ گفت: تولید یک باتری سودا با استفاده از مواد اولیه سدیم، کربن، آهن و نیتروژن میتواند در کارخانههای موجود برای توسعه باتریهای لیتیومی مورد استفاده قرار گیرد. به گفته دالکوئیست آنها فقط میبایست فرمول شیمیایی توسعه اینگونه باتریها را تغییر دهند و در صورت آموزش توسعه این باتریها با فرمول شیمیایی جدید به کارکنان کارخانه آنها میتوانند این فناوری را در مقیاس وسیع تولید کنند.
باتری دیگری که تولید آن نیز ارزان است توسط استارت آپی به نام "Silbat" در مادرید تولید میشود و عملکرد آن استارت آپ به گونهای است که باتریها را از سیلیکون تولید میکند. هنگام شارژ، سیلیکون ذوب میشود و هنگام تخلیه نیز یخ میزند.
به گفته "ایگناسیو لاک هریدیا"(Ignacio Luque-Heredia) مدیرعامل این استارت آپ این باتریها نه تنها ارزان هستند، بلکه عمر آن نیز چند برابر بیشتر از باتری لیتیوم یون است که به گفته وی عمر متوسط آن تا پنج سال است. او انتظار دارد که عمر باتری سیلیکونی ۳۰ سال باشد که اگر واقعا چنین باشد این امر میتواند یک تغییر دهنده واقعی در بازار اتومبیلهای الکتریکی باشد.
به گفته "میسلاو جاور"(Mislav Javor) مدیرعامل شرکت آلمانی AMPnet، توسعه باتریهای ارزان قیمت و با دوام اتومبیل که کیفیت آن ها پس از هزاران بار شارژ و تخلیه کاهش نمییابد، فرصتهایی را برای استفاده از آن ها در شبکههای انرژی محلی نیز فراهم میکند.