دلایل علمی
علم حرارتی مهمترین دلیل علمی است که در رابطه با رنگ هواپیما مطرح است. پروفسور «هانسون» (R. John Hansman) معتقد است بهترین رنگ برای خنک نگه داشتن بدنه هواپیما رنگ سفید است؛ دقیقا مانند لباس بلند سفیدی که در بیابان مناسبترین لباس برای خنک نگه داشتن بدن است. محافظت از قطعات پلاستیکی و مواد کامپوزیتی هواپیما از نور خورشید بسیار اهمیت دارد. رنگ سفید این قابلیت را دارد که هواپیما را از اشعه خطرناک خورشید محافظت کند.
براساس مطالعهای که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه پردیو و مرکز تحقیقات حیات وحش ملی در مورد تعامل انسان و حیات وحش ارائه شد، محققان به این نتیجه رسیدند که؛ پرندگانی که در آسمان پرواز میکنند، با هواپیماهای رنگ سفید نسبت به رنگهای دیگر برخورد کمتری دارند. این تحقیق نشان میدهد پرندگان هواپیماهای سفید را در آسمان راحتتر پشت سر میگذارند.
رنگ سفید از لحاظ بصری به انسان کمک میکند. هرگونه خراش، ترک و فرسودگی در رنگ سفید خیلی راحت به چشم میآید و این یک موضوع تصادفی نیست و باید خدا را بابت این موضع شکر کرد، زیرا توانایی شناسایی آسیب در هواپیما امری حیاتی است.
دلایل اقتصادی
دلایل اقتصادی نیز در انتخاب رنگ سفید برای هواپیماها سهیم هستند. حتی شرکت های هوایی نیز باید به فکر جیبشان باشند؛ این طور نیست؟ حال که ۶۵ گالون رنگ برای رنگ آمیزی تنها یک هواپیما لازم است چرا از رنگ سفید استفاده نشود؟ رنگی استاندارد و ارزان، به همین سادگی؟
دلایل علمی نیمی از قضیه و دلایل اقتصادی نیمه دیگر موضوع است. حتی خطوط هواپیمایی در ذخیره منایع و صرفهجویی اقتصادی تلاش میکنند. باید بدانید برای پوشاندن یک هواپیما نیاز به ۶۵ گالن رنگ است و این باعث میشود که در انتخاب رنگ هوشمندانه عمل کنید. رنگ سفید استاندار، ارزان و ساده است و هر رنگ دیگری که انتخاب کنید، به مرور زمان اکسید میشود و به رنگ سفید بر میگردد، البته برای براق نگهداشتن و ثابت شدن آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
ایده دیگری که در این زمینه مطرح میشود، با نام طرح رادیکال شناخته شده است. در این مورد هواپیما غیر رنگی است و فلز آن خالص و صیقل داده میشود، اما مشکلی که در اینجا مطرح است، این است که صیغل دادن نیاز به نگهداری، صرف زمان و هزینه بیشتری دارد؛ نکته دیگر این است که هواپیماهای سفید سریعتر از هواپیماهای رنگی و غیر رنگی به فروش میروند.